arvidochvincent.blogg.se

En blogg om två kämpar som föddes v.23+2.

Med andra glasögon...

Publicerad 2015-01-28 10:56:05 i Vardagligt,

När man får barn får man en annan syn på sin tillvaro, sin omvärld. Iaf jag. 
Det är inte längre lika lätt att blunda för alla gifter vi utsätts för dagligen, hur vårt slit-och-släng-samhälle påverkar vår jord och våra medmänniskor. Jag blir mer medveten om vad det är för skit vi stoppar i oss (och barnen). 
Och ju mer man läser desto mer vill man stoppa huvudet i sanden och inte låtsas om. Vilket jag tror är orsaken till att jag, trots mer och mer kunskap och magkänsla, fortfarande varje dag trillar dit på alla områden och inte ändrar så mycket som jag egentligen skulle vilja. Jag blir matt av bara tanken på allt man borde åtgärda. Lättast är ju att fortsätta som vanligt och att följa med strömmen.

Plastbantning till exempel. Ända sedan barnen var små har jag haft ambitionen att inte omge dem med plastleksaker och plasttallrikar. Ändå har jag själv köpt det och inte heller har jag talat om för ev presentköpare att vi inte vill ha plast. 
Det har resulterat i ett enormt hav av plastleksaker. Som jag rensar och rensar bland men inte kan med att slänga/ge bort.

Maten är ett annat område jag verkligen vill skärpa till mig på. Både för egen del och för barnens. Men jag försöker köra små saker i taget. Första målet är att följa rekommendationen från Naturskyddsföreningen att välja ekologiskt när det kommer till: bananer/vindruvor, kaffe, potatis, mjölkprodukter och kött.

Ja det är inte lätt att lägga om ett helt liv i en handvändning. Men med små steg kan man iaf göra så gott man kan för att bidra till båda sina barns, sin egen och sin omvärlds väl och varande. 

Barnens kläder köper och ärver vi till 90% second hand. Dels för att minska konsumtionen och därmed minska vårt bidrag till slit och slängmentaliteten och förstörandet av miljön, dels för att de flesta gifter då redan är urtvättade.

Bloggen är en annan fråga jag oftar funderar över... Fortsätta eller icke? Vad är etiskt rätt och riktigt mot barnen?
Kanske avslutar jag den här inom en snar framtid och börjar på en ny. En med fokus mer på föräldraskap, miljö, eko och livsstil än specifikt på mina små. Men inget är ännu bestämt.. Klurar lite till..






Kommentarer

Postat av: Asser

Publicerad 2015-01-28 16:26:26

klpte ut ett citat av rubinstn, och klistra upp den på väggen.
man kan inte kompromissa med livet och lyckan.livet måste levas förutsättningslöst.

Svar: Hm.. Det blev för djupt för mig.. Hur tänker du då, relaterat till inlägget? Alltså hur ska det tolkas? :)
Ida Nylin Grendel

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela