arvidochvincent.blogg.se

En blogg om två kämpar som föddes v.23+2.

Som sjunkande vrak trots att vi nått land

Publicerad 2014-09-24 22:52:03 i Vardagligt,

Föräldrarna i den här familjen är endast spillror av sina forna jag. Den psykiska formen är inte den värsta.
Kropparna har efter 16 månaders mer eller mindre konstant stress börjat falla isär. Det ena kroppsliga symtomet efter det andra. Katarr hit, magsår dit, klåda här, värk där osv i all evinnerlighet.
Ringer man till vårdcentralen för att få hjälp frågar de "har du själv någon aning om vad som kan orsaka det här?". Haha jo tjena. Problemet är ju att inget kan göras ogjort (hur kan man välja att sätta oron på psyket istället för kroppsligt?!), vi kan inte sjukskriva oss från två intensiva (och såklart underbara) 1-åringar. De må vara ganska normala barn idag men kvarstående stora orosmoment samt det enkla faktum att de faktiskt är två. Intensiva. Barn. Ihop då med reservbatterier som lyst rött i över ett år, gör tydligen att kropparna har tagit slut. Helt slut. 
Vi kan bara hoppas på bättre tider.

Tack killar för att ni är ni. vilket gör att vi orkar iaf lite till. Och förlåt för att vi är trötta och slitna och inte alltid orkar ge er allt det ni behöver och är värda. 

Tack familjen runt om för stöd och hjälp.

Kommentarer

Postat av: rydin

Publicerad 2014-09-25 06:19:39

Kram på er! 💕

Svar: Tack 💖 till dig med!
Ida Nylin Grendel

Postat av: Jz79

Publicerad 2014-09-25 06:54:18

Tusen kramar till er!!! 💛💚

Svar: Tack det samma! 💕
Ida Nylin Grendel

Postat av: Cecilia

Publicerad 2014-09-25 09:44:39

Jag minns hur det var när våra var runt ett år. Intensiva är ordet. Önskar jag kunde säga att det blir lättare, annorlunda är mer sant. Man ska inte skämmas för att man är trött, om ni vågar ha barnvakt eller låta dem sova hos mormor eller farmor, ta chansen. Första gången vi lämnade dem kom vi inte ur huset. Vi sov, åt lite och sov. Det finns inget som heter fusk när man har tvillingar!

Svar: Låter ju lovande ;) nej vi är inte sena med att ta in barnvakt, trösterikt ändå på nåt vis att höra att det finns fler slitna där ute även om man lider med alla såklart :)
Ida Nylin Grendel

Postat av: Maja

Publicerad 2014-09-25 09:54:28

Vi är också helt slut! Twinsen är snart 9 månader och föddes fullgångna. Men är ändå helt slut! Ingen sover samtidigt som den andra på dagen, vaknar 10 ggr var varje natt och röjer där emellan. Har två storasyskon också på 6 och 10 år. Jag vill bara sova! Sova sova sova!!! Min hjärna har slutat fungera. Kan inte organisera, planera eller komma ihåg saker längre.
Hemskt, för måste ju vara alert. Panik över att jag snart börjar jobba igen, för jag kommer vara en livsfara för patienterna. Det kommer inte gå.

Blev en lång klagosång här nu, men ville bara säga att jag förstår er trots att vi inte behövt göra samma resa som er, och att det är skitjobbigt!

Kram

Svar: Åh! Jag lider med er med! Syskon utöver tvillingar! Jag är "glad" vi inte behöver hinna finnas till för fler (även om det är
Mkt glädje såklart det fattar jag ju :)). Jaså du är också i vården? Förstår din oro där också! Hoppas det lättar för er snart (och oss då ;). kram
Ida Nylin Grendel

Postat av: Maja

Publicerad 2014-09-25 12:56:22

Ja, jag jobbar som ssk på neurologen, Strokeenheten på us i Linköping. Hektiskt arbete!!!

Det var jag som la till dig på insta härom dagen förresten.

Kram

Svar: Jaha vad roligt! Ok, ja det förstår jag att det är hektiskt! Själv är jag ssk i hemsjukvården. Också hektiskt men på ett annat vis.
Ida Nylin Grendel

Postat av: Alisa

Publicerad 2014-09-28 12:32:36

Skickar en enorm kram! Det är inte lätt, varken med en prematur, än mindre 2, med ett barn, än mindre två! Det kommer tider då ni ser tillbaka på detta och det är ett minne blott! <3 Det blir bättre/lättare oavsett hur framtiden ter sig! Ni är fantastiska!

Svar: Tack! Det får vara lite tungt emellanåt :).
Ida Nylin Grendel

Postat av: Lina med Elin och Oscar

Publicerad 2014-09-29 22:47:51

Förstår dig så väl! Vi hade vår absolut värsta tid där ni är nu. På nåt sätt var all reservkapacitet tömd, alla hormoner eller endorfiner eller vad det nu var som gjort att man orkat tidigare bara borta. Vi var helt slut och i det närmaste knäckta. Jag har inte riktigt nåt bra minne när det blev bättre, men nu i efterhand säger jag efter de fyllde två. Nu är allt så otroligt mycket enklare, och peppar peppar så sover de (om än inte helt bra) mkt bättre och vi har fått tillbaka ett mer normalt liv. Försök bara att stå ut, tänk inte att det ska vara mysigt eller romantiskt eller trevligt att umgås med andra etc etc... Härda bara ut, var någotsånär trevliga mot varandra och sen vips är ni ute igen! Barnen (som inte ens kunde sitta när de fyllde ett) springer omkring och pratar konstant. Ni kan sitta med varsin kopp kaffe och eventuellt hinna säga två meningar i RAD åt varandra!! Den tiden kommer!!

Svar: Åh tack för ditt inlägg. Det skänker hopp och lite extra ork. Idag har varit en bättre dag men jag sparar din kommentar att plocka fram nästa gång energin är helt slut igen (troligen imorgon). Kram
Ida Nylin Grendel

Postat av: Carolina Å

Publicerad 2014-10-03 15:27:13

KRAM till er båda två - det är ju en intensiv tid oavsett så med ert "bagage" där till kan jag bara ana hur det känns.... Önskar att det snart kan vända för er!!! ❤️

Svar: 💛
Ida Nylin Grendel

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela