arvidochvincent.blogg.se

En blogg om två kämpar som föddes v.23+2.

Sorgen

Publicerad 2014-03-18 09:39:52 i Första tiden hemma,

Fick en fråga i föregående inlägg om varför sorg? Allt har ju gått bra?
Jag är glad att den frågan kom upp, för även om den i detta sammanhang var ställd i all välmening vet jag att just denna kommentar varit ett bekymmer för andra prematurföräldrar.
När den "obligatoriska" ett-års"krisen" kommer undrar folk varför de inte är glada. Allt har ju gått bra. Varför mår du dåligt nu? Vilket ökat det dåliga samvetet hos föräldern som inte kan glädjas.
Och eftersom jag ser det som min uppgift i livet att medvetandegöra allmänheten för att underlätta för både kommande prematurer och deras föräldrar kommer här en lista på vad man kan känna sorg över efter det vi varit med om (och som vanligt kan jag bara utgå från mig själv och inte tala för någon annan).
 
Ja det har gått bra! Barnen lever ju och mår mycket bättre än någon vågat tro.
Men. 
Först och främst vill jag påpeka att resan inte är över. Ja, de andas själva (än så länge, vi vet inte vad som händer om de blir sjuka), men de har haft blödningar i lillhjärnan och risken för bestående men (i form av cp-skada) kvarstår fortfarande och ingen kan förutspå utgången. (och nej, det förringar inte det faktum att det ändå har gått "bra" men innebär en oro och något vi måste ta med i beräkningen).
Andra bekymmer som drabbar många prematurer är: små i maten/ointresserade av mat (vissa så små att de behöver knapp på magen), ökad risk för epilepsi, ökad risk för förkylningsastma eller andra svåra besvär vid sjukdom som kan innebära skyttetrafik till akutmottagningar, koncentrationssvårigheter, synskador (oftast närsynthet och/eller skelning). Osv. Jag menar inte att skrämma någon. Jag menar bara att påvisa att resan precis börjat, att det inte är som med alla andra barn, att ha en (eller två) prematur.
Det finns såklart fall av extrema prematurer som det inte märks på alls. Där allt har flutit på som för vilken annan bebis som helst. 
 
I alla fall, kom visst av mig i syftet med inlägget... :) Här kommer min "sorge-lista" (och nej, ni behöver inte bli oroliga, det är inte så att alla dessa saker hänger på mina axlar 24/7, men det är känslor och tankar som dyker upp ibland)
 
Anledningar till att jag känner sorg
- För det som kunde hänt (låter kanske märkligt, men så är det faktiskt, jag sörjer att vi under lång tid inte visste om vi skulle få ta med oss barnen hem, och om vi skulle det, i vilket skick)
-Att barnen fått lida
-Att sista sommaren som självständiga/ensamma, som vi längtat efter, gick om intet
-Att vi inte fick någon chans till en direkt och naturlig anknytning till våra barn
-Att vi missat ett helt år av våra vänners barns liv och utveckling
-Att jag inte kan langa över barnen i famnen på vem som helst utan att vara orolig över om denne någon tvättat och spritat sig ordentligt och inte pillar sig i näsan efteråt, eller bär på något smittsamt virus
-Att jag inte kan ta med barnen till affären så jag kan köpa mössor som faktiskt passar
-Att vi blev inslängda i en föräldraroll vi inte hunnit förbereda oss på
-Att jag knappt hann vara gravid vilket jag hade längtat efter (jag hade dessutom efter en tuff graviditet precis börjat må bra)
-Att jag inte fick någon naturlig förlossning med en (eller två) bebisar snusandes på mitt bröst, som pris
-Att min arbetsmiljö blev min hemmaplan
-Att så få har fått ta del av våra charmtroll under de månader vi varit hemma, de förtjänar en hel fanclub på kö utanför dörren
-Att vägen från önskan om ett barn till vart vi är nu skulle behöva vara så förjäklig
-Att man med två småbarn inte har vare sig tid eller ork att på allvar bearbeta den här resan, att det därför är väldigt svårt att ta till sig, känns så långt bort och overkligt
-Att man med barnen hemma inte kan dra täcket över huvudet och bara få gråta en dag, vilket ibland känns som en nödvändighet för överlevnad
-Att barnen fått tillbringa sina första månader i livet i en plastlåda istället för i famnen hos sina föräldrar (förutom de få timmarna per dag som de, med hjälp av personal kunde flyttas över, bli svajiga i saturation av flytten och lagom tills de kommit till ro, vara tvungna att göra samma resa tillbaka)
-Att jag inte filmade på neo, att jag inte fotade mer jämförelsebilder där man verkligen ser hur små de var
 
Listan kan säkert göras lika lång till, men just nu var detta vad som spontant dök upp i huvudet. Vissa kan tyckas banala, vissa tunga. För mig är det likväl sorg.
 
 

Kommentarer

Postat av: Alisa ♥ Amor Vincit Omnia

Publicerad 2014-03-18 11:45:50

Känner så väl igen alla dina känslor och har en hel dela andra egna. Länge fick jag höra: Men han mår ju bra? allt har gått så bra! Se hur fint han utvecklas! Han är t.o.m före i sin utveckling! Och många andra, såklart välmenade kommentarer. Man försökte gång på gång förklara att det inte spelade någon roll hur bra allt gått, hur frisk han är. Det är sådant som är NU, i nuet, som andra upplever och ser NU, ingen har upplevt DÅ förutom vi och ingen lever efter SEN, förutom vi. Man fick en förlorad graviditet, allt man läste i böckerna om förlossning, anknytning, amning osv, inget av det fick man uppleva, inget var "normalt", att man fick bära/ha sitt barn nära för första gången 4 dagar efter födseln är inte normalt, att man fick be om lov att få hålla sitt barn och få hjälp med alla sladdar och slangar, det är inte normalt, att behöva isolera sig, att tänka på det ena och det andra i ständig oro, är inte normalt och det tar tid att bearbeta allt, samtidigt som man ska leva i ens verkliga vardag, anknyta till sitt barn och allt som kommer med.

Min son är 14 mån idag och mår bra på alla sätt och vis, men det har varit och är än idag inte fullt utarbetat allt vi genomgått och vi tar igen mkt av känslorna, tankarna och minnen än idag och det får man göra! :)

Svar: Nu blir jag rörd till tårar.. Du beskriver det så bra! Tack för det.. Kram
Ida Nylin Grendel

Postat av: Catten

Publicerad 2014-03-19 07:33:13

Du beskriver det perfekt! När andra föräldrar tittade på hur barnen sparkade i magen tittade vi på hur Jonathan fick sin tredje infart det dygnet då antibiotikan satte igen nålarna. Går liksom inte att jämföra!

Sen saknar jag att få ha skickat ett mms/ fb- meddelande att allt gått bra och med längd och vikt... Och att vi inte fick in en bricka med frukost förrän vi skulle åka hem.
En småsak, men en viktig sådan...

Svar: Tack. Jaså fick ni ingen bricka? Det fick faktiskt vi.. Med flagga o allt.. ;) ja det där mms:et..
Ida Nylin Grendel

Postat av: Catten

Publicerad 2014-03-19 11:31:03

Nä, fick be om den :( kändes som om mina barn inte räknades för att de var för små...
Ja, det där mms:et hade man ju längtat efter att skicka :)

Svar: Nähe?! Fy vad dåligt? var det i Gbg?
Ida Nylin Grendel

Postat av: Emmie

Publicerad 2014-03-19 14:48:10

Tack, det känns så skönt att inte vara ensam (även om man aldrig skulle önska en prematurresa ens för sin värsta ovän).
Vi fick dessutom gång på gång dåliga besked precis efter att vi fått någon slags ro. Även efter utskrivningen.

"Men älta inte, tänk på hur illa det kunde ha gått!" är ju också en fin kommentar. För det är inte något man behöver bearbeta eller?

Svar: Ja det är ju det.. Man får försöka tänka att folk inte kan veta... Kram
Ida Nylin Grendel

Postat av: Hannele

Publicerad 2014-03-19 15:17:28

Du lyckas sätta ord på sånt jag också har gått och funderat på. Och på tal om silverbricka, vi fick också vänta och fikade den medan vi väntade på utskrivningssamtal för mig (nästan en vecka efter att J fötts) ... så ja, lite snuvad på stort och smått känner jag mig också.

Svar: Oj vad slarviga dom är!!
Ida Nylin Grendel

Postat av: Pernilla

Publicerad 2014-03-19 19:51:40

Tror att de allra flesta prematurföräldrar känner igen sig i vad du skriver! Sorgen att det inte blev som jag tänkt mig, att lilleman fick en sån tuff start, att jag inte fick den stora, fina gravidmagen som jag längtat efter, att vi inte fick någon bricka, att många av personalen på neo inte sa grattis till oss när vi kom för att se vår son för första gången, osv, osv, är saker som kommer ta lång tid att bearbeta. Kan precis som du skriver verka som små, banala saker för andra men inte för oss. Man önskar ibland att folk hade lite mer förståelse, men det är ju bara de som gått igenom samma sak själv som verkligen kan förstå vilken lång resa det faktiskt är..

Svar: Ja det är nog så. Och egentligen kan man väl inte begära det från någon annan heller... Verkar ändå som om vi hade "tur" som fick både bricka och grattis.. Alltid något ;)
Ida Nylin Grendel

Postat av: Malin

Publicerad 2014-03-19 21:47:01

Ja, även om våra bara var lite för tidigt födda så känner jag igen en del. Våra föddes med snitt och jag fick se och krama lite innan de försvann till neo med sin pappa. Sen låg jag ensam kvar på bb och mådde inte så bra efter snittet. Fick in en bricka och visste inte ens om barnen mådde bra. Den första natten med barnen på neo och jag på bb var så traumatisk. Jag hade ett så stort behov av att få ha mina bebisar hos mig, få uppleva den där bebislyckan, ha kroppskontakt, försöka amma osv. Men inte då. Det kändes som att ingen förstod. Inte ens min man. Efter en tuff graviditet med mycket oro hade jag sett fram mot något normalt. Lycka, frid, ro. Att riskgraviditeten följdes av neovård och den här känslan av att de var sjukhusets bebisar i början var så tung. Och att komma hem och ständigt försvara sig över att inte träffa vänner med sina nyinskolade barn på dagis... Sorgen över allt normalt man inte fick uppleva... Vi som hade en lätt resa kan ändå känna den trots att vi numera inte behöver oroa oss mer för framtiden än vilka andra föräldrar som helst. Ta hand om varandra som par, dela er glädje och sorg så att ni orkar hålla ihop som familj.

Svar: Klart man kan sörja även när men inte hela tiden behöver oroa sig!
Ida Nylin Grendel

Postat av: Lina

Publicerad 2014-03-20 07:00:07

Fint beskrivet!! Jag var helt oförberedd och ovetande om 1-årskrisen när det plötsligt knackade på. Plötsligt fick jag panikkänslor av torra gångbanor och knoppande vitsippor. Fågelkvitter gjorde att jag ville gråta. Jag fattade ingenting förrän jag insåg att det var precis ett år sen mitt vatten gick i v. 19 och vår resa började. Nu är det precis 2 år sen. Och jag anar lite lite av samma sak även detta år. Men mycket svagare för oron är mycket mindre det här året. Kram till er!!

Svar: Usch ja... Skönt att det blir iaf lite bättre med oron! Kram
Ida Nylin Grendel

Postat av: Sanna

Publicerad 2014-03-20 10:06:03

Måste säga att det här var ett av dina bästa inlägg. Jag, och många till verkar det som, har verkligen massa sorger. Stora som små ligger de där och gnager..
Jag trodde inte att dessa saker skulle påverka mig så mycket som det gör..

Svar: Oj tack! Ja det är tydligt! (Och på nåt sätt skönt att veta att man är helt "normal" i sina reaktioner..)
Ida Nylin Grendel

Postat av: Sandra

Publicerad 2014-03-20 21:05:40

Du beskriver det så bra Ida!
Idag 16 månader efter att våra pojkar föddes börjar jag känna att sorgen över alla olika ting, tankar och förhoppningar om att inget blev som planerat börjar släppa taget om mig. En stor sorg för mig har varit att jag tappat bort mig själv under resans gång och den insikten har också varit tung att bära. Att aldrig få tid att sörja och bearbeta ....
Även om det går sakta och det är ett steg framåt och två tillbaka så känner jag att det är något som börjar förändras. Nu efter 16 månader börjar jag förstå att resan har förändrat mig för alltid. Den där "Sandra" som jag tappade bort på vägen kommer inte tillbaka. Det är först nu jag börjar förstå att jag är mamma, till två underbara pojkar,... Att de finns här hos oss och mår bra. Att komma till den insikten är så lugnande och får mig acceptera sorgen på ett annat sätt än tidigare. Det är som att den byts ut mot extra stark kärlek till pojkarna.
Era pojkar är så fina!!! Vi hejar på er!!!
Och snart kommer våren & sommaren!!!!☀️☀️☀️
Kramar!!!
Sandra ( och Reuben & Alfred )

Svar: Ja, det är också en sorg, att den man var och hur man levde, livet förändrades över en natt (det gör den väl iofs för alla nyblivna föräldrar, men för oss blev det så chockartat och akut. Skönt att du känner att det börjar släppa.. själv har jag precis börjat sörja.. :) tack för att ni hejar! dina killar måste vara stora nu!!! härligt! kram till er från oss!
Ida Nylin Grendel

Postat av: Chatarina

Publicerad 2014-03-21 19:03:00

Gråter lite över dina fina och kloka ord. Vet att jag inte kan förstå och vet också att jag är lycklig lottad med alla mina barn (som är överburna fyra av fem), så nej, jag fattar nog inte ens en gnutta av vad ni gått igenom. Vill skicka lite styrkekramar för den du är och för den fantastiska mamma du är och dessutom för att vi har kunnat följa er resa. Har både skrattat, lett och gråtit när jag suttit vid datorn och läst. Tusen kramar till er. Ps dra täcket över huvudet och gråt ibland, det blir alltid bättre efteråt oavsett om det bara blir en kort stund

Svar: Tack!!! Det värmer! Kram
Ida Nylin Grendel

Postat av: Lisa

Publicerad 2014-03-22 14:56:47

Känner igen mig i flera av dina punkter, trots att våra bara kom en månad för tidigt. Klart att du måste få känna sorg över att inte hunnit förbereda dig fullt ut i föräldrarollen innan dom dök upp, och att starten inte blev som för andra med friska fullgångna barn.

Svar: Ja man måste nog få göra det.. Tack.
Ida Nylin Grendel

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela