arvidochvincent.blogg.se

En blogg om två kämpar som föddes v.23+2.

Lyckan över de två...

Publicerad 2014-03-02 19:12:23 i Första tiden hemma,

Jag läser då och då om prematurföräldrar som förlorat sina barn. Ibland en tvilling, ibland båda tvillingarna eller för den delen en enling.
Jag blir så berörd. Jag kan nästan i efterhand bli rädd över hur nära det var. Jag har skrivit det förut men man känner sig nästan skyldig när man ser på sina två små som verkligen hade så minimala chanser man kan och som trotsat precis alla odds och mår långt över förväntan. 

Sen tänker jag på dem som inte tycker att man ska rädda barn så tidigt för att de kostar samhället stora pengar och för att "barnen inte blir som dom ska" osv, och så tittar jag på de två små på golvet. Vincent som gång på gång blir fly förbannad när han rullar runt och efteråt kommer på att han hatar att ligga på mage, eller på Arvid när han använder fötterna för att få sina älskade ugglor närmare om händerna är för långt bort. Eller när det räcker att sträcka fram ansiktet för att få ett bländande leende som känns ända in i maggropen. Vem kan säga att dessa levnadsglada pojkar inte har lika stor rätt att leva som du och jag?

Och så i nästa tankeveva tänker jag på vad "jag" tvingat mina bebisar att utstå för att komma hit för att jag vill ha dem hos mig. 
Sen tänker jag på att man idag har möjlighet att abortera barn med misstänkt downs eller kromosomavvikelser. Och även om jag förstår grejen så kan jag inte låta bli att fundera över vart världen är på väg. Hur mycket har vi rätt att styra över vem som har rätt att leva?

Ja det är så dubbelt det här livet.

Såhär såg killarna ut innan när det var dags att träna nacken. 



Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2014-03-02 23:10:47

Du är så klok Ida o en sån fin människa!! Svåra jobbiga tankar o funderingar! ❤️
Era pojkar är så underbart fina!!
Kramar

Svar: Men åh *rörd* kram
Ida Nylin Grendel

Postat av: Mimmi

Publicerad 2014-03-05 21:04:04

Precis så! Precis så känner jag också. Ibland ganska ofta.
Ska man ha dåligt samvete för att mina tjejer som föddes så tidigt det nästan gick, inte har fått några allvarliga funktionshinder som andra barn får som föds senare? Får jag vara glad för att mina barn mår så bra? Ibland undrar jag när bomben eller bubblan ska spricka. Kan det verkligen vara såhär att vi bockar av sak för sak, hejdå och avskriver den diagnosen eller den misstanken. Kommer något snart att hända? Är de bara något tillstånd nu så man ska hinna återhämta sig innan bomben smäller?
Sen blir man vansinnigt förbannad när man läser och hör folks hemska okunskap. Vem är dom med så dålig kunskap som ska få uttrycka sig och sprida dumma idéer till andra, om att det inte är lönt att rädda pyttebebisar?
Hemskt sagt, men fungerar det inte att leva så visar barnet det. De andra som orkar kämpa, varför ska de inte få samma chans precis som alla andra?
Jag har gråtit så mycket när jag sett bilder där det ser ut som E&E lider. Men de lider inte längre och jag verkligen njuter av varenda dag jag får med mina tjejer. Varenda dag. Jag älskar varje dag.
Kram Ida! Du lyfter viktiga ämnen som behöver pratas högt om så alla hör egentligen. Det är viktigt att då bort alla gamla idéer om prematurer. Dags att uppdatera folk! :)

Svar: Ja den rädslan verkar sitta i. Rädslan för nästa bomb.. Kanske neoskadad där man inte vågade glädjas ordentligt för då Visste man att det kom bakslag. Klart vi får njuta!!! Precis som att alla med fullgångna friska barn har all rätt att njuta av det! :) Dina tjejer har ju hunnit så långt nu och klarat sig så fantastiskt bra!! Jag kan bara hoppas att mina killar ska följa efter och få samma "tur". Kram
Ida Nylin Grendel

Postat av: Catten

Publicerad 2014-03-06 10:20:41

Hej,
Jag är en av dem som förlorade min ena tvilling efter 4 dagar, född i v 28+2.
Min andra kille mår toppen och använder sin brors styrka och energi till fullo!
Jag vill bara säga att jag följt din blogg från något av de första inläggen och jag fylls av glädje och hopp när det går så bra!

Vill bara säga att efter allt ni gått igenom är det er väl förunnat att det går så bra!
Tack för att jag får ta del i killarnas utveckling här :)

Svar: Ja jag beklagar verkligen! Jag har läst din blogg en del med och är så glad att er lilla kille är så stark! Tack för att du ser det så! :) kram
Ida Nylin Grendel

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela