arvidochvincent.blogg.se

En blogg om två kämpar som föddes v.23+2.

Två extremprematurer.

Publicerad 2014-01-25 22:53:43 i Första tiden hemma,

Jag tänker på det ibland när jag skojar med Arvid eller leker tut på näsan med Vincent, det där som överläkaren sa till oss. Att det är väldigt tufft att få en prematur, det är minst lika tufft att få två fullgångna bebisar, och ni har fått både och. Dessutom så extremprematura de kan bli. Det kommer bli jobbigt...
 
Visst är det jobbigt. Och visst, det kan ju bli väldigt jobbigt på resan ännu, men jag tittar på mina två solstrålar och tänker att nej, såå jobbigt är det inte. Vi måste haft en väldans enorm tur!
Det ÄR jobbigt med två bebisar när man är själv hemma (eller två för den delen, då är båda låste istället ;). Och det ÄR jobbigt med prematuriteten i form av häsiga lungor och oro för diverse följder.
Men inte sådär så man vill ge upp. Inte så att man vill lägga sig ner och dö.
 
För killarna är så fantastiska! De är lika energigivande som de är energikrävande. De skrattar minst lika mycket som de gråter.
 
Jag bara kom att tänka på det. Att vi har det ganska bra mot alla odds.
 

Kommentarer

Postat av: Magdalena

Publicerad 2014-01-26 23:16:28

Åh vad du skriver fint om era killar. Vilken tur de haft som hamnat hos just er. För ja, visst har ni (och dom) haft mycket tur att de mår så bra trots den extremt jobbiga starten. Men jag tror en stor del av hemligheten till att ni har det så bra är eran underbart positiva inställning! Många hade kunnat vara i exakt samma sits som ni, men inte kunnat se det på samma positiva vis, och därmed tyckt att livet var både bedrövligt, skitjobbigt och orättvist. Önskar er all lycka och tackar för mycket fin läsning.

Svar: Oj men tack! Vad snälla ord! Jag vet inte om vi är mer positiva än andra, men våra killar är det iaf :). Tusen tack!
Ida Nylin Grendel

Postat av: Lina K

Publicerad 2014-01-27 08:48:23

Kloka ord! Precis sådär har det varit för oss också! Jag hade ibland en sån där känsla att jag bara gick och väntade på att det skulle bli hemskt. Att det skulle bli sådär fruktansvärt, eländigt hemskt som man hade tänkt sig. Och jag väntade på att jag skulle gå sönder. Efter vår tuffa graviditet, vår neotid, spädbarnstid med tvillingar så sa alla att det "måste komma ifatt mig". Så det väntade jag mycket på. Nu är de 20 mån okorr. Och än har jag inte gått sönder... Kanske gör jag det längre fram, men jag har slutat vänta. Kommer det så kommer det. Fram tills dess njuter jag...

Svar: Ja precis den känslan! Jag väntar och väntar. Klart man har små sammanbrott ibland. Men inte mer än en "vanlig" förälder tror jag. Ja, bättre att njuta och ta den dagen den sorgen..
Ida Nylin Grendel

Postat av: Chatarina

Publicerad 2014-01-29 15:17:46

Vilken tur att de fick dig till mamma som är positiv och kan ta en dag i taget. Det är ju faktiskt inte säkert att det blir så jobbigt framåt i tiden. Det kan ju ingen veta och vi andra har inte heller någon som helst aning om hur morgondagen ska se ut. Så njut nu av era fina killar. En sak är säker, att den dagen de flyttar, då blir det jobbigt (säger mamman som nu flyttat ut nr 3 för två dagar sedan och tårarna trillar sakta ner för kinderna allt som oftast). Men dit har ni långt så ha det nu bra. Kram på er (förlåt att jag gnällde lite)

Svar: Hu, de ska aaaaldrig flytta! ;) ja ganska ofta är jag naturligt positiv men det finns riktigt grå stunder med :)
Ida Nylin Grendel

Postat av: Carolina Å

Publicerad 2014-01-31 22:24:39

Så härligt med din positiva attityd - det är en bra egenskap o tar nog dig o familjen genom många kommande prövningar Kram fina Ida ❤️

Svar: Tack rara!
Ida Nylin Grendel

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela