arvidochvincent.blogg.se

En blogg om två kämpar som föddes v.23+2.

Klena människa.

Publicerad 2014-12-08 14:17:28 i Vardagligt,

Jag försöker ju vara ärlig och rak på bloggen. Allt för att framtida prematurerföräldrar ska få inblick hur en annan prematurförälder har upplevt resan. Men det tar emot. Det tar emot att visa sig svag. Ibland har jag visat delar av det, men jag vågar inte visa allt för mycket. För då måste jag ju erkänna för mig själv. Erkänna hur svag jag blivit. Hur utmattad.
Det är något jag av någon anledning skäms över. Det har ju gått så bra, och det är ju så längesen nu. Drygt ett år sedan vi kom hem. Många andra som haft resor sju resor värre än vår klarar ju av vardagen fint. Varför är jag så svag? Jag känner mig inte så deprimerad som utmattad. Utmattningssymtomen har kommit och gått under hela året. Jag har tänkt att jag ger det tid. Tid läker alla sår (eller utmattningssyndrom). Men det verkar inte bli bättre. Vardagen börjar pocka på. Det börjar bli dags att fundera på jobb och ett liv efter föräldraledigheten. Det ger ångest. Jag har tappat självkänslan jag en gång hade. Jag som är strukturerad och effektiv har nu svårt att få ihop något alls. Obehagliga fysiska symtom som ansiktsstickningar/domningar, rinningar på benen, illamående etc är andra tydliga tecken på utmattning. Vila, sänk kraven etc, tänker ni. Vilka krav? Sista året har jag inte haft fler krav på mig än att ge barnen mat och kärlek. Bilden av att barnen (och mamman) måste komma ut varje dag, är en ouppnåelig dröm. Jag är glad så länge vi kommer iväg på alla inplanerade sjukbesök.
Vila... När? Fullt ös från morgon till kväll med barnen och allt vad det innebär i form av matlagning och roddning, sen kommer kvällen då man hinner göra några av de där måstena som krävs för att upprätthålla sitt hem och inte fastna i ett råtthål, sedan kommer natten då jag/vi antingen sprintar fram och tillbaka med nappar eller försöker få en vaken kille att sova trots hans motvilja.
Och så kämpar man vidare. Hur länge? Vad händer sen?

Kommentarer

Postat av: Pernilla

Publicerad 2014-12-08 15:52:21

Hej..
Jag har själv tvillingar dock inte så tidigt födda som dina..
Men mina killar har alltid varit svåra med sömnen och vaknat mycket ocfta och länge..
Jag la mig på en Madras inne på golvet hos dom och satte igång ipaden med nått barnprogram på så dom slappnade av igen och somnade om..
Detta funkade kanon för oss så ett tips till er..

Vet hur vardagen som mammaledig med två busar hemma är..
Ta emot all hjälp du/ni får...


Svar: Killarna sover i egna sängar fast i vårt rum. Men det kanske vore nåt att testa.. Tack för tips!
Ida Nylin Grendel

Postat av: Helena

Publicerad 2014-12-08 17:49:22

Det låter som du kanske är i behov av att prata med någon, alltså en professionell. Utmattningssymptom ska man vara försiktig med.
Har man varit med om ngt tufft bakåt i tiden så är det inte säkert att enbart tiden läker, man kan behöva ta hjälp utifrån.
Hoppas du mår bättre snart!

Svar: Tack. Ja det kanske vår bli så. Ska bara orka ;)
Ida Nylin Grendel

Postat av: Carro.

Publicerad 2014-12-08 20:40:40

Tycker din blogg är så underbar just för att du är ärlig. Du skriver de som en annan tänker. Även om vi har två helt olika historier så känner jag igen mig i mycket som du skriver. Man tänker tillbaka, skäms för det, ska få allt att gå ihop och få tiden att räcka till. Men jag tycker att med att ni har gått igenom så är du så stark!

Svar: Tack för dom fina orden!
Ida Nylin Grendel

Postat av: Lina med Elin och Oscar

Publicerad 2014-12-08 23:07:58

Jag tror jag skrivit det förr men jag skriver det igen... Du är mitt i den tiden som var allra värst för oss! Vi var också fullständigt under isen. Finns möjlighet att ni kan vara hemma båda två? Med mitt första barn blev jag sjukskriven och pappan fick vara föräldraledig. Det låter som att du lätt skulle kvala in där! Hur som behöver du nog prata med någon utomstående, som nån annan skrev. Har ni möjlighet att sova ostörda någonstans? Vi tog ibland en natt var, den andra fick sova i källaren med öronproppar. En ostörd natt kan göra underverk! Ta tag i ditt mående nu och inte sen när det är försent! Kram!

Svar: Vem sjukskrev dig? Var det via VC? Har kontakt dem tidigare flera ggr på grund av stress-symtom men känner inte att jag får något gehör.. funderar på om man kan gå via barnmott på något vis?
Ida Nylin Grendel

Postat av: Lina

Publicerad 2014-12-09 15:02:53

Ja det var min husläkare men det var sköterskan på Bvc som tog kontakt med honom i ett första skede... Kolla Barnmottagningen eller om ni har någon bra Bvc... De kanske kan ta första kontakten?

Svar: Jag ska kolla med barnmott tror jag. Ska ju orka bara..
Ida Nylin Grendel

Postat av: Lina

Publicerad 2014-12-10 09:39:56

Lycka till! Och tänk på att vara ärlig med hur du känner och mår så att hjälpen blir rätt!

Svar: Det är den svåra biten..
Ida Nylin Grendel

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela