arvidochvincent.blogg.se

En blogg om två kämpar som föddes v.23+2.

En naken sanning

Publicerad 2013-09-14 21:09:12 i Neo-tiden,

Ja, något annat som jag sörjt idag är det faktum att vi inte bara ska ta oss ur detta och komma hem. Vi ska behöva hålla oss mer eller mindre isolerade (olika besked beroende på vem man pratar med). Som nybliven stolt mamma vill man ju kunna ta med och visa upp dem för familjen och vännerna, och träffa alla vänner som nyss fått eller ska få barn. Det var ju nu vi skulle gå barnvagnspromenader och fika hela dagarna när alla är mamma-lediga samtidigt.
Det är ju så många som längtar efter dessa små gossar, längtar efter att få lära känna dem, inte bara genom mina ögon på bloggen, utan i verkligheten (de som tycker de verkar fantastiska kommer att helt smälta ner när de får träffa dem irl =in real life (som man säger på ungdomska).

Nej, allvarligt talat, det är klart att jag är tacksam att vi HAR två killar som överlevt. Två fantastiska, helt underbara killar. Det är ju småpotatis att hålla sig undan folk under vintern och vara extra försiktig iaf första året, i jämförelse.
Men det förtar inte känslan av sorg. Över att inte kunna få det normalt ens vid hemgång. Att alltid behöva vara rädd för att låta någon ta i barnen av rädsla för infektioner. Att alltid behöva väga sitt egna behov av socialt umgänge mot riskerna för barnen. Att behöva packa på syrgastuberna på ryggen för att kunna förflytta sig utanför hemmet. Att behöva räkna på förbrukningen av syrgas för att beställningen av tuber och utkörning sker endast en gång/vecka. Att vara rädd för avgaser, rökare i närheten. Att behöva be de vänner och familj som man mot förmodan skulle våga besöka att inte ha några tända ljus eller liknande.
Lägg där till sådana "fåniga" saker vi missar som baby-sim och föräldragrupp.

Nej, och detta är endast sådant vi behöver bekymra oss över den närmsta tiden. Därefter kommer oron över utvecklingen, växer de som de ska? Hur är motoriken, språkutvecklingen, koncentrationen, har de svårt med för mycket intryck? Skelar de, närsynta? Kan de börja på dagis utan att bli allt för dåliga? Förkylningsastma pga lungsjukdomen? Osv.

Men trots denna oro, osäkerhet och sorg är jag så overkligt glad! Våra killar är så fruktansvärt starka och har en enorm kämparglöd! Vem hade envist fortsatt kämpa med att äta och äta när man ständigt sätter i halsen och tappar både puls och syresättning och blir helt matt? Vem hade lett så stort med hela ansiktet trots känsliga magar, och dåliga lungor? Oavsett hur framtiden blir så är de helt enorma! Jag kommer alltid att imponeras av er förmåga!

Ps. Den här bloggen har främst handlat om killarnas resa och därför var jag fundersam till att lägga ut de senaste inläggen inklusive detta. Men de reser ju faktiskt inte ensamma. Ständigt ett, eller fler steg, bakom kommer två förvirrade föräldrar också.
Jag är glad att jag faktiskt börjar känna mig så less. Har tidigare varit lite orolig över att jag varit så lugn och funnit mig såpass i denna absurda situation. Har liksom bara väntat på detta, att allt ska komma ikapp (och än har det bara smygstartat..).
Nehe ni, nu får det allt vara nog med funderingar för idag.
Jag vill passa på att tacka igen till alla fantastiska människor som stöttar och peppar oss på vår resa och som bryr sig så om oss och våra grabbar. Det värmer i hjärtat! <3

Kommentarer

Postat av: Mia

Publicerad 2013-09-14 21:49:08

När jag läser din blogg läser jag om fyra hjältar. Två små och deras föräldrar. Tänker på er ofta i de stunder våra små tvåmånaders bebisar, som är födda v 40 och är friska, när de skriker och man känner sig otillräcklig.. Vad gör lite skrik i jämförelse med pip från maskiner...
Ni är så starka. Ni kommer bli ett sammansvetsat gäng. Ge inte upp. Man får bryta ihop. Men du reser dig igen.
Många kramar från en mamma till en annan:)

Svar: Åh vad snäll du är. Men klart man får känna sig uppgiven och otillräcklig även om ens barn är friska. Två småbarn är påfrestande nog (eller ett med för den delen). Kram tillbaks
Ida Nylin Grendel

Postat av: Carolina Å

Publicerad 2013-09-14 22:05:03

❤Ni är SÅ tappra Ida❤kan förstå din(er) frustration över er situation men jag hoppas o tror att ni alla fyra kommer att ta er över även dessa pucklar starkare än många andra...❤KRAMAR❤

Svar: Tack Carolina! Ja, klarar vi detta står vi nog pall det mesta sen... (och det finns ju inget alternativ där ;)
Ida Nylin Grendel

Postat av: Catten

Publicerad 2013-09-15 09:01:32

Man får sörja, allt man missat!
Jag sörjer att jag aldrig fick skicka ett mms till alla mina vänner med texten nu är dom här och allt har gått bra... Jag sörjer att jag aldrig hann bli jättetjock trots tvillingar, jag sörjer att vi inte fått visa upp vår lilla överlevare förrän nu och att vi behövt isolera oss!
Det är ok att vara ledsen över att allt inte blev som man tänkt och att ens älskade barn inte fick en så lätt start som man kan önska!
Ni är fantastiska föräldrar som har stått vid era barns sida!

Räkna med att allt kommer ikapp er när ni slipper vara lika oroliga längre, så var det för oss iallafall. Men låt dig sörja lite då, du har all rätt!

Tack för att jag får dela er resa
/catten

Svar: Åh blir så berörd av din kommentar. Klart man får sörja! Kan tänka mig att det blir än värre när man kommit hem och slappnat av lite. Kram
Ida Nylin Grendel

Postat av: Alma

Publicerad 2013-09-15 15:51:23

<3

Postat av: Annelie

Publicerad 2013-09-15 20:43:03

åh vad jag känner igen dina tankar. Flyttar mig 3 år tillbaks då mina pojkar var ungefär där dina är idag. Tankar om framtiden, allt man missar men såklart även allt man upplevt och hur man ska ta sig vidare nästa steg, på hemmaplan. På ngt underligt sätt så har man krafter kvar att fixa isolering och allt vad det innebär. Man får helt klart en annan syn på livet när man sett sitt/sina barn kämpa så hårt. Kram och lycka till med allt

Svar: Oj, hur har det gått med dina 3-åringar? Tråkigt såklart att fler får göra samma resa, men skönt att inte vara ensam.
Ida Nylin Grendel

Postat av: Noomi

Publicerad 2013-09-15 22:13:33

<3

Svar: <3
Ida Nylin Grendel

Postat av: Chatarina

Publicerad 2013-09-16 10:20:12

Vill bara säga att jag är säker på att vad som än händer med er under resans gång som kallas livet så kommer ni att klara det. Du har en fantastisk humor mitt i allt du är med om. Den kan man komma en bra bit på. Lägg till att du klarat detta och att du har en fin man som verkar stå pall för en hel del och två fantastiska söner som bestämt sig för att tillhöra er familj. Livets stig är allt annat än rak, de flesta åker i diket mer än en gång men hittar på något sätt upp igen. Så gråt ut när det känns rätt. Unna er god mat och annat som ni kan göra i stunden och ta vara på varandra (det verkar ju som ni gör redan men fortsätt med det). Kram på er

Svar: Tack för dina fina kommentarer! De glädjer! Roligt att du uppskattar min humor ;) hade det inte varit för det hade man nog inte pallat. :). Är glad att jag har bloggen att uppdatera för det blir så tydligt med allt positivt då. :) kram
Ida Nylin Grendel

Postat av: Annelie Grimm

Publicerad 2013-09-16 17:26:26

Jag får tårar i ögonen när jag läser vad du skriver Ida. Jag känner igen mig i så mycket även om jag inte alls har varit i närheten av er resa. Men sorgen över vad man missat och all oro över vad som komma skall är något jag verkligen känner igen. Konstigt nog så klarar man så mycket mer än vad man tror. Ni är så starka och har varandra. Dock är det viktigt att faktiskt ibland få bryta ihop och vara ledsen. Det hjälper faktiskt och det är er fulla rätt. Hoppas ni snart ska få komma hem med era goa killar! Tusen kramar från mig.

Svar: Åh Annelie! Jag har tänkt på dig och tänkt på att du är så stark och positiv trots din resa! En förebild! Och även fina fina Alice som är så positiv trots allt hon fått kämpa! Stor kram till er!
Ida Nylin Grendel

Postat av: Linda

Publicerad 2013-09-17 14:11:12

🌹❤
Tänker på er Ida!
Det är så ok att känna alla möjliga känslor! Bra att de kommer till ytan! Ni är så otroligt starka!!
Styrkekramar till er alla fyra!

Svar: Tack!
Ida Nylin Grendel

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela