arvidochvincent.blogg.se

En blogg om två kämpar som föddes v.23+2.

En dåres försvarstal

Publicerad 2013-09-12 18:24:20 i Neo-tiden,

Det handlar såklart om det här med amning. Ett hett ämne både bland mammor och bland vårdpersonal.
Under hela tiden från det att pojkarna föddes har jag pumpat och försett dem med min mat. Matning och skötning var 3e timme, därefter pumpa, sen äta lite själv. Å så har det börjat om igen. Undrar hur många timmar jag spenderat vid den där makapären.
 
I början kändes det bra. Det var det enda jag kunde göra för dem där de låg i sin kuvös, så beroende av all medicinsk utrustning och vårdpersonal. 
Nu kräver det mer av mig, som mamma.
 
Att amma så här små prematurer är sällan friktionsfritt. De är små och svaga. Får inte riktigt tag. Har inte riktigt orken. Man ska veta hur pass mycket de äter så man har koll på att de går upp ordentligt i vikt. Mina barn är dessutom två. Två som ska tränas, övas, kämpas med. Väga, amma, pumpa resten, sonda till eller ge resterande på flaska. Och när man gjort allt detta, då är det bara att börja om på nytt.
För mig blev det för mycket, ihop med den här resan med allt vad den inneburit och innebär.
Jag håller på att trappa ut pumpandet och vi har börjat gå över till ersättning.
För att vara lite klyschig så är jag helt utpumpad. Det finns inga reserver av energi att sätta in.
 
Det är klart att jag vet att det inte är lika bra med ersättning som med bröstmjölk. Men en klok läkare (det finns alla varianter) sa att det viktigaste för pojkarna är att ha en glad/frisk/pigg mamma. En lika klok barnsköterska sa till mig att "du har ju "ammat" dina barn, som dessutom är två, i tre månader! Det är ju så länge många ammar idag. Det är ju fantastiskt att ha kunnat göra det, och de fick din mat den allra viktigaste tiden."
 
Jag försöker tänka så. Jag behöver lite lugn och ro nu. Det måste vara enkelt. Och tidseffektivt (ja jag vet att amning är tidseffektivt i slutändan, OM man får det att fungera men all energi och tid som krävs tills dess). 
Med ersättning behöver jag inte fundera på hur mycket de fått i sig. Om mjölken räcker eller inte. Vara orolig, om jag delar matning med att Daniel ger på flaska, att killarna ska välja "the easy way" och bara vilja äta på flaska. Känna prestationsångest.
 
Personalen på neo är uppdelade i två kanter. En sida som tycker att amning är bäst i alla lägen. Och de som kan förstå min situation och som är uppmuntrande över vad jag faktiskt gjort hittills och försöker övertyga mig om att inte ha dåligt samvete.
Dåligt samvete har jag. Värst är inte personalen som försöker få över mig på "rätt sida" eller de som är anklagande "du som faktiskt HAR så bra produktion" typ. Nej, den som klandrar mig mest är jag själv.
Hade barnen fötts fullgångna och friska hade jag inte alls haft sådana samvetskval. Men samtidigt, den dag jag äntligen tog beslutet, lyftes många kilon från mina axlar. Nu kan jag fokusera på att de ska fortsätta äta så här fint på flaska och gå upp fint i vikt. Jag försöker på riktigt känna mig glad och tacksam över att de kunnat få mina välbehövliga antikroppar, och allt vad det heter, under deras första 3 (nästan 4) månader.
 
På bilden Arvid som lärt sig sitta alldeles själv idag ;)
 
 

Kommentarer

Postat av: Maja

Publicerad 2013-09-12 19:22:49

Jag ammade Theo och Alvin i 4 månader eftersom det var sådan hysteri om att man MÅSTE amma. Skulle jag gjort om det idag hade jag inte alls slitit ut mig på det viset. Jag förstår dig mycket väl. Det är ju två små som ska matas. Det gick inte att dubbelamma killarna så man gjorde ju inget annat än att sitta med tuttarna i vädret och ammade tills det gjorde mig galen! Som du säger. Hellre en pigg och glad mamma än en trött, öm och sliten mamma!
Det som känns bäst för dig/er är det som är bäst. Ingen annan än du vet det!
Ha det gott! Kramar från oss.

Postat av: Maja

Publicerad 2013-09-12 19:22:50

Jag ammade Theo och Alvin i 4 månader eftersom det var sådan hysteri om att man MÅSTE amma. Skulle jag gjort om det idag hade jag inte alls slitit ut mig på det viset. Jag förstår dig mycket väl. Det är ju två små som ska matas. Det gick inte att dubbelamma killarna så man gjorde ju inget annat än att sitta med tuttarna i vädret och ammade tills det gjorde mig galen! Som du säger. Hellre en pigg och glad mamma än en trött, öm och sliten mamma!
Det som känns bäst för dig/er är det som är bäst. Ingen annan än du vet det!
Ha det gott! Kramar från oss.

Postat av: Krüger

Publicerad 2013-09-12 19:28:09

Folk har alltid åsikter om vad som är bäst, men du ska lyssna på dej själv å din kropp! Jag tycker de e jättebra att du slutar "amma" om de e de du vill, annars kommer du inte att må bra. Å som nån sa, de e viktigt att mamman e pigg å glad. Så all cred till dej att du gör som du vill! =) kram

Postat av: Lisa

Publicerad 2013-09-12 19:59:04

Jag kämpade så in i helvete. Theo ville äta KONSTANT. Jag mådde som bekant helt jävla uselt vilket påverkade allt med amningen. Det slutade med att jag gick med två såriga bröstvårtor som inte ville läka och en infektion i ena bröstet. Jag hade skyhög feber var och varannan dag. Till slut började jag pumpa. Och sen varvade jag det med ersättning. Theo fick bröstmjölk så länge det funkade för mig. Men jag fick till slut välja mellan det eller kollapsa totalt. Nu har jag ingen aning om hur länge, men kanske två-tre månader men då utan helamning. Han växte jävlarimej ändå. Och har mått hur bra som helst. Idag kan jag tycka att jag borde gett upp tidigare, för det var hemskt sagt inte värt det. Du har gjort ett kanonjobb hittills, och det gör du fortfarande med eller utan brösten!!

Postat av: Ankan

Publicerad 2013-09-12 20:26:30

Jag ammade i tre månader också sedan var jag också helt slut. Det bästa beslut jag någonsin tagit var att sluta amma! De åt mer sällan, jag blev gladare och nätterna blev så mycket lättare och då kom energin tillbaka. Ha inte dåligt samvete! Mina barn mår hur bra som helst, 9 månader snart:)

Tack för en fantastisk blogg! Dina pojkar är helt bedårande!

Postat av: Lisa

Publicerad 2013-09-12 20:42:03

.. Vill tillägga att jag med fick sjukt dåligt samvete. Kändes som ett svek. Jag hade alltid varit helt inställd på amning. Men vi fick det inte att funka helt enkelt. Och jag mådde så mycket bättre när jag tog det beslutet.

Svar: Tack. Trist att fler har samma upplevelse men samtidigt skönt att inte vara ensam..
Ida Nylin Grendel

Postat av: Carolina

Publicerad 2013-09-12 20:42:15

Åh all amningshysteri. Gör det som känns bäst för dig. Som sagt, glad och harmonisk mamma = glada barn :)
Tänk vad skönt när de äter ersättning och soooover och är helt nöjda och glada :) och alltid mätta. Och så smidigt att ni kan mata båda två :)
All lycka till er! De är så söta, grabbarna!

Svar: Tack! Ja det är tacksamt att kunna dela!
Ida Nylin Grendel

Postat av: Morfar PG

Publicerad 2013-09-12 20:53:22

Du(NI) e´Bäst.... Tösa me

Postat av: Mija

Publicerad 2013-09-12 21:11:54

En av DBT-hemläxorna till nästa vecka: DÖM INTE!

Jag kanske skulle ge dig den läxan också. Döm inte dig själv för att du inte orkar amma längre. Försök se framåt och tänk på hur långt ni kommit sedan dagen de föddes. De kommer att fortsätta utvecklas, även med ersättning.
De hade aldrig klarat det utan fantastiska föräldrar.

Svar: Tar till mig! Tack fin Mijapija!
Ida Nylin Grendel

Postat av: Bettan

Publicerad 2013-09-12 21:34:07

Du är grym! ❤ Barnen blir tjocka och goa och friska ändå ;) Kram på er!

Svar: :) tack!
Ida Nylin Grendel

Postat av: Linda

Publicerad 2013-09-12 22:03:45

Ida, så som du (ni) har kämpat o kämpat den här tiden sen killarna föddes är helt enastående. Att du dessutom orkat pumpa o pumpa hela tiden är så otroligt grymt. Du har ju som den grymme mamman du är, sett till att de har fått i sig allt gotta o alla nyttigheter från dig under en lång tid. Den viktigaste tiden!!
Nu är de större, starkare o tål mer, de är redo för ersättning! De är däremot inte redo för en mamma som inte orkar. Det är nu de behöver din energi som mest!
Kan förstå om du får lite dåligt samvete el liknande ( mammalivet handlar ofta om dåligt samvete o oro) men tänk inte så. Jag tycker du är en klok mamma som lyssnar inåt. Det som är bra för dig är bra för killarna!! Så lite you-go-girl till dig! Kämpa vidare o njut av flaskmatning o bebisgos!:-)
Kramar

Svar: Tack!
Ida Nylin Grendel

Postat av: Sandra

Publicerad 2013-09-12 22:29:36

Hej
Jag har följt din blogg länge och önskar dig och din familj all lycka.. Att välja bort amningen räddade bokstavligen mitt liv, kändes som om jag höll på att gå under med pumpning osv... så känner du att det är rätt så ÄR det rätt... Dina pojkar kommer att må bättre om du mår bättre... Bara att strunta i alla andra och lyssna på dig själv och lita på det!!!
Lycka till med allt!!!

Svar: Tack, klokt även av dig!
Ida Nylin Grendel

Postat av: Malin

Publicerad 2013-09-12 22:34:16

Våra föddes bara pyttelite för tidigt i v 35 men var supertrötta. Jag pumpade. Och gav på sond. Och amningstränade. Och flaskmatade. Var tredje timme dygnet runt. Två veckor på neo (jättekort jämfört med er) ensam på dagtid och så två med magont hela nätterna höll på att knäcka mig. Men jag intalade mig att det skulle bli bättre. Och jag skulle ju amma för det var bäst. Sen fick jag mjölkstockning, sår och infektion. Och fortsatte i fyra månader likadant dygnet runt och med feber nästan konstant. Sen slutade jag och klandrade verkligen mig själv. Nu i efterhand är det ju skitdumt att jag dömde mig själv så hårt. Varför plåga sig så? Lyckades inte helamma många dagar utan det blev alltid något mål ersättning. Och värdet med amning är inte så stort att det är värt att man själv ska må dåligt. För så är det ju - det är värt att amma om det bara är lite "besvärligt" men inte om man mår dåligt! Och den resan som ni gjort räcker. Ni gör ett riktigt hästjobb och det är klart ni ska göra vad ni orkar. Det kommer fler tuffa månader framöver då ni ska orka med barnen och varandra.

Svar: Oj, det känns helt plötsligt väldigt rätt att ha tagit mitt beslut.
Ida Nylin Grendel

Postat av: carita

Publicerad 2013-09-13 09:57:00

Håller helt med de där som tycker att du gjort ett fantastiskt jobb och att en pigg mamma är den bästa sorten. herregud jag har inte hört om många tvilling mammaor som ammar mer än 3-4 månader det är ju liksom dubbelt så mycket så då har du ammat i 7 månader och det är ju också då väldigt många slutar om de har ett barn !
massa styrcke kramar :D

Svar: Haha du kan då vrida och vända :) tack!
Ida Nylin Grendel

Postat av: Stina

Publicerad 2013-09-13 10:41:07

Du är en klok tjej Ida! Det som känns bäst för dig kan ingen annan ifrågasätta någonsin. Din ork är det viktigaste får både dig och Daniel och pojkarna. Du/ni har ju kämpat/kämpar på så in i h-e rent ut sagt, det är jag sjukt imponerad av. Undrar hur många som skulle palla den pressen ni har/haft under så lång tid! Så bort med ALLA tankar som handlar om dåligt samvete. Kram jag hoppas bli frisk snart så jag får se de små underverken igen nu när de blivit lite större.

Svar: Tack!
Ida Nylin Grendel

Postat av: My

Publicerad 2013-09-13 13:54:18

Jag höll oxå på med det sär pumpandet i 4 månader ungefär. Tack och lov så fick vi en väldigt förstående sköterska på bvc som stöttade mig helt i beslutet att sluta att pumpa. Känner verkligen igen mig i det du skriver att "många kilon lyftes från mina axlar", precis så kände jag oxå! Ångrade nästan att jag inte hade slutat tidigare.... Jag stöttar dig helt! Kram

Svar: Tack vad skönt att höra!
Ida Nylin Grendel

Postat av: Anna bylin

Publicerad 2013-09-13 18:19:18

Du ska INTE ha dåligt samvete!! Barnen får ju mat! Jag som har en frisk son på 5 veckor har slutat amma och ger bara i flaska (pumpar visserligen lite fortfarande men ändå).
Jag tror att man som mamma vet vad som är bäst för en själv och sina barn. Är du helt utpumpad (haha) orkar du ju inte ta hand om dina barn och man får faktiskt ha ett liv och inte bara sitta och amma/pumpa dygnet runt!
Jag har inte ett uns av dåligt samvete, det finns hundra saker som man i framtiden kommer ha dåligt samvete för när det gäller ens barn så tycker inte man ska starta redan!
Du är grym som orkat så länge!!

Svar: Tack!
Ida Nylin Grendel

Postat av: Chatarina

Publicerad 2013-09-13 21:51:40

Hej
Nu får jag väl på moppen antingen som mamma eller som sköterska eller både ock. Nu, precis nu, släpper du ditt dåliga samvete. Jag har fem barn, arbetar som sköterska med barn hela tiden (både i skola och på BB) och du har varit fantastisk som pumpat och hållit dessa bägge med bröstmjölk så länge som du har. Nu kan ni hjälpas åt och på det viset kommer ni att orka med det ni har framför er. Så NU släpper du det. Följer er på bloggen och njuter av alla framsteg killarna gör. En helt underbar blogg att få följa. Kram på er

Svar: Tack för fina ord. Det värmer! Kram
Ida Nylin Grendel

Postat av: Anne

Publicerad 2013-09-13 22:40:18

Som alla andra redan har sagt, du ska INTE ha dåligt samvete! Du slutar för inte bara för din egen skull utan för hela din lilla familjs skull. Du slutade för att orka. Orka allt vad vardagen medför. Det dåliga samvetet kommer du troligtvis alltid få bära med dig, även om du vet att sluta var det enda rätta. Förstår jag dig rätt så har du för avsikt att fortsätta pumpa. Det betyder ju i så fall att de får alla nyttigheter där. Men känner du att även pumpandet blir jobbigt har du all rätt att sluta. Du har redan ammat längre än vad många andra har gjort, det är grymt! Men känner du att det räcker nu, så gör det det.

Själv så har jag ju bara ett barn. För mig räckte aldrig mjölken till. Mjölkstockningarna avlöste varandra. Jag pumpade, jag ammade, jag grät. Och så gjorde jag ersättning där emellan. Och så började jag om från början. Jag fortsatte trots att mjölken alltid var klumpig pga mjölkstockningarna. Ibland var den till och med rosa av blod. Jag fortsatte trots att BVC, BM, amningsrådgivningen, psykolog rådde mig att sluta. Jag fortsatte. Jag ångrar idag att jag gjorde det. Jag ångrar att jag inte slutade betydligt tidigare. För först när jag slutade blev jag en bra, närvarande mamma. Först då kunde jag uppskatta mitt barn och att vara mamma till fullo. Det betyder att mitt barn fick lida pga mitt dåliga samvete som amningsfanatikerna hade fått mig att känna. Ingen ska behöva låta det gå då långt. Ingen!

Postat av: Tvillingförälder

Publicerad 2013-09-20 20:44:37

Jag förstår dig till fullo. Det var precis lika dant på min neo. Jag är ensamstående och precis ALL tid gick åt till pojkarna och att sova. Duscha och äta själv låg långt ner på priolistan. Det var, precis som du själv skriver, en enda lång rutin av skötande, matande och pumpande.
Och inte blev det bättre av prestationsångesten som halva personalen gav en med ammningen heller!!

Jag ammade väldigt lite på neo och bara en varje måltid (växlade pojke vid varje mål) eftersom jag inte hade mjölk så det räckte åt båda. Eller ens åt ena, så det blev både amma och flaska.

Fick antibiotikakur och fick inte amma på ett tag utan pumpa och kasta mjölken. Det + prestationsångesten gjorde att jag sinade rejält. I ena bröstet kom det inte igång igen när pojkarna fick börja amma igen.

Utskrivna, och med all press borta, så började jag hitta glädjen och myset i ammningen igen och jag har fått lite mer produktion nu, men inte så det räcker.
Jag gör ett fullt mål i flaska som får stå på värmning medan jag börjar att dubbelamma. När dom är nöjda/somnat ifrån så ger jag dom flaskan. Ibland slurkar dom även hela den, ibland bara lite grann.
Jag pumpar ingenting längre. Dom vill ju ha mat var 3:e timme. På nätterna ammar jag inget dock, mest pga tiden det tar och att jag behöver de 30-45 min som ammningen tar till att själv sova.

Så gå på din egen instinkt, vad som känns bäst för dig. Mår du bra kommer dina pojkar också att må bra.

Svar: väldigt imponerad av dig, att du klarar dig själv. Jag kan inte ens va själv i några timmar känns det som... hoppas du har bra kontaktnät som kan hjälpa dig..
Ida Nylin Grendel

Postat av: Tvillingförälder

Publicerad 2013-09-21 16:06:00

Nja... syrran åkte 60 mil för att hjälpa mig få iordning hemma. Men ingen har ens vågat hålla i bäbisarna för att dom varit så små. Först förra veckan höll deras mormor i ena. Men det kanske blir bättre framöver när dom börjar få stadga i nacken.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela