arvidochvincent.blogg.se

En blogg om två kämpar som föddes v.23+2.

Sen då?

Publicerad 2013-07-07 22:24:11 i Neo-tiden,

Nu är önskan att pojkarna ska hamna i "äta växa-perioden", där det inte händer så mycket utom just det.
 
Men sen då? Vad kan vi förvänta oss för "men" senare av deras tidiga födelse?
 
Jag är ju ingen expert på ämnet men så här har jag fattat det:
 
-Synen, stor risk för så kallad ROP (ögonskador) pga prematuritet och stort syrgasbehov. Den allvarligaste varianten kan obehandlad ge blindhet, men detta undersöks noggrant och opereras vb med laser, med oftast mycket gott resultat. Vissa barn kan i värsta fall bli skelögda eller närsynta.
 
-Lungorna, de är så outvecklade vid födseln och behovet av respirator försämrar lungorna ytterligare, så alla så här tidigt barn drabbas av lungsjukdomen BPD i större eller mindre grad, risken är att syrgasbehovet kvarstår ganska länge och de kan bli väldigt känsliga i sina lungor med ex astma etc.
 
-Motoriken, många prematurer är sena med motoriken även jämfört mot barn i deras korrigerade ålder (då de var beräknade). Efter vad jag förstått är detta tydligast i småbarnsåren.
 
-Allmänna utvecklingen kan även den vara långsammare.
 
-Infektionskänslighet (hänger ihop med lungproblematiken)
 
-Ofta små i tillväxten
 
-Kan ha problem med maten och behöva sond första tiden
 
(observera alltså att detta är vad jag snappat upp här och där, på nätet, vad läkare nämnt osv, inget vetenskapligt eller exakt fakta alltså).
 
Så vår resa har nog knappt börjat. 
 
En läkare sa till oss att passa på att vila nu. Att få fullgångna tvillingar är tufft, att få en extrem prematur är tufft... Tja, ni fattar vart hon ville komma...
 
Men i slutändan är jag helt övertygad om att det är värt det! Våra grabbar är ju livs-starka och alldeles fantastiska!
 
<3
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Tvillingförälder

Publicerad 2013-07-08 09:41:15

Läst bloggen från början till slut efter ha följt din länk på FL idag. Jisses vad krokodiltårar jag fällt! (Kanske är det graviditetshormonerna som spökar :) )

Är själv i v. 31+4 idag med två små pojkar i magen och är såklart rädd för komplikationer och prematurfödsel, så att läsa din blogg är nästan som att läsa om mina egna farhågor.

Jag önskar er all lycka alla fyra <3 !!

Svar: Inte meningen att få dig att gråta! ;) spännande med dina pojkar! jag ska hålla tummarna att de stannar inne så länge det behövs!!!
Ida Nylin Grendel

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela