arvidochvincent.blogg.se

En blogg om två kämpar som föddes v.23+2.

Osannolikt

Publicerad 2013-07-24 08:59:11 i Neo-tiden,

Tänk att vi sitter här. Med två pojkar som kämpat så in i vassen för att komma såhär långt.
Sannolikheten för det är tämligen låg om man kollar på siffror.

Antalet graviditeter som bär tvillingar är ca 2.5%. Bara där är ju våra pojkar speciella.

Endast ca 300 barn/år, 0.3%, föds så tidigt som i v.23-28.

Överlevnadschanserna under hela vecka 23 (bättre mognad för var dag) är ca 40% (har hört lite olika siffror från läkarna här- mellan 30-50%).

Frågar man personalen på neo så verkar det vara extremt ovanligt med så tidigt födda tvillingar där båda klarar sig. Och att de till på köpet mår såpass bra ändå. *peppar peppar*

Jag vet inte om jag vill säga att jag tror att allt händer av en anledning. Varför skulle dessa barn behöva lida såhär? Men jag är så oerhört tacksam över dessa gossars styrka och kämparglöd! Man blir ödmjuk inför livet.

Kommentarer

Postat av: madelene

Publicerad 2013-07-24 13:19:11

Vad fint du skriver! Känner igen mig i mycket av känslor med ovisshet..... Vi fick tvillingar i Nov 8 v för tidigt v.32. Allt var planerat med snitt sista 2 v men vi gick på koll varannan dag från v.20 då dom delade 60/40 ungefär..... Man förändras verkligen och ser mycket på ett annat sätt efter en tid på sjukhus.....Båda är pigga och krya :-) Om du har frågor eller bara vill prata så kan du nå mig på mailen madelene. [email protected] el Facebook. Madelene Nordlöf :-)

Postat av: Mimmi

Publicerad 2013-07-24 22:02:15

Man känner sig speciell som förälder :) med speciella barn. Tänk vilka starka gener dom måste ärvt ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela