arvidochvincent.blogg.se

En blogg om två kämpar som föddes v.23+2.

Spara och slösa

Publicerad 2013-12-10 20:16:52 i Föräldrarna,

 
 
Går det att göra om en Slösa till en Spara?
Familjen Elveskär (jag må ha blivit snuvad på mitt blivande efternamn ännu ett tag, men räknar mig ändå som medlem i familjen) ska flytta till storstan. Eller iaf "förorten" till storstan :).
 
Det innebär att boendekostnaderna kommer att öka samtidigt som jag kommer få in mindre pengar pga att vi går från VAB till mamma-penning. Å andra sidan börjar pappan jobba men mellanskillnaden försvinner väl i ökade bensinkostnader. :)
 
Summa summarum är iaf att vi behöver hålla mer i pengarna för att kunna vara hemma ett tag med grabbarna.
Det är lättare sagt än gjort. Iaf för en Slösa som mig. Pengar rinner mellan mina fingrar som smör i solsken utan att jag förstått vad som hänt.
Men tanken på ett liv i "enkelhet", där man fokuserar mer på det som är viktigt, familjen, barnen, mycket tid att umgås och slippa sönderstressade magar, tilltalar mig. 
Det man (iaf jag) minns från sin barndom är inte de dyra bilarna eller nyaste prylarna utan tiden föräldrarna la på att leka lekar, pyssla, spela spel, läsa sagor, spela musik och umgås. Man minns inte besöken på McDonalds utan de mysiga picknickarna. 
 
Nu läser jag inspirerande bloggar om downshifting och hemmaföräldrar för att hitta inspiration att leva bra på mindre pengar under min mamma-ledighet. 
Jag tror utan tvekan att livskvaliteten ökar med minskad konsumtion. Frågan är bara hur man ska "vänja sig av" med att konsumera i den mängd som vi gjort. Sällan har vi lagat saker som gått sönder utan istället köpt nytt. Och även om vi varit trogna både loppis och second hand-kunder har det många gånger varit inköp utöver det nödvändiga, bara för att det är billigt.
 
Nu ska jag bara lära mig att tillämpa det i verkliga livet och kanske lyckas övertyga pappan om det samma.
 
Önska mig lycka till!

Kommentarer

Postat av: Stina

Publicerad 2013-12-10 22:14:42

Jag önskar dig verkligen lycka till! Inte så kul att spara o snåla men väl värt det i längden.

Svar: Ja det är ju så! Kommer man bara in i det så ska det väl gå bra.. :)
Ida Nylin Grendel

Postat av: Anna

Publicerad 2013-12-10 22:17:18

Vi har också fått göra nedskärningar men det konstiga är att det går lite automatiskt! Man vet att man inte kan köpa massor så man anpassar sig så sjukt fort! :)

Svar: Jag hoppas det.. :)
Ida Nylin Grendel

Postat av: Amanda

Publicerad 2013-12-11 19:34:22

Jag minns besöken på McDonalds ;) Men det är nog bara för att det hände ungefär lika ofta som julafton, haha!

Det finns studier som visar att barn minns saker som hände utomhus mer än de som hände inomhus också. Tycker jag är intressant :)

Svar: Är det så? Hm.. ja kanske, fast jag minns mkt från inomhus med, mkt pyssel och spel osv... mest hur man umgicks, ute eller inne..
Ida Nylin Grendel

Postat av: Carolina

Publicerad 2013-12-11 20:38:54

Man vänjer sig :)
Inser o uppskattar det man faktiskt har. Man får liksom tänka till : VAD är viktigt och vad gör mig lycklig på riktigt.

Jag har aldrig lagat något heller, förrän nu ;) syr ihop hål i tajts o lagar tår på strumpbyxor. ;)

Allt går om man vill o glöm inte vad som egentligen är viktigt. :)

Svar: Jag tror det också, att man gör det.. Jag måste ju tro det ;)
Ida Nylin Grendel

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela